Vytenis Malevskis
Tikėta ar netikėta, bet rudens dienų lieka vis mažiau, o tai reiškia, kad žiema jau čia pat. Tai taip pat reiškia, kad būtina tinkamai paruošti savo automobilį šaltajam metų laikui. Toli gražu ne kiekvienas vairuotojas šį faktą priima adekvačiai ir atsakingai. Dažnas tiesiog pasikeičia padangas į žiemines ir įsivaizduoja, kad žiemai jau pasiruošta. Iš tikrųjų viskas kiek kitaip. Dalykų, kuriais reikia pasirūpinti, iš tiesų kur kas daugiau. Taigi, apžvelkime pagrindinius dalykus, į kuriuos privalome atkreipti dėmesį prieš prasidedant žiemai.
1. Padangos
Turbūt pats svarbiausias dalykas, kurio paiso praktiškai visi vairuotojai atėjus lapkričiui – padangos. Pagal KET žiemai skirtos padangos turi būti sumontuotos ant automobilio iki lapkričio 10d. Taip pat kelių eismo taisyklės sako, kad žieminių padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis nei 3mm. Iš esmės, įvykdę šiuos reikalavimus jūs galite legaliai dalyvauti eisme. O aš sakau, kad su 3mm gylio protektoriumi ir senomis padangomis esate karvė ant ledo. Mano nuomone, žiemą padangos turi turėti mažiausiai 4-5mm gylio protektorių, kuris būtų tolygiai nudilęs. Taip pat reikia atkreipti dėmesį į padangų amžių. Jei padanga 7-8 metų ar dar senesnė, nederėtų jos naudoti. Ir dar vienas dalykas – žiemos sezonu dažniau sekite slėgį padangose. Oro temperatūrai krentant, slėgis padangose taip pat mažės, tad būtina į tai atkreipti dėmesį.
2. Stabdžiai
Stabdžiai – tai esminis saugumo elementas vairuojant. Jokių būdu nesakau, kad prieš žiemą būtina remontuoti ar keisti vienus ar kitus stabdžių sistemos elementus, jeigu nejaučiate jokių stabdymo problemų. Tačiau bent vizualiai apžiūrėkite stabdžių kaladėlių bei diskų būklę. Tai tikrai gali padaryti kiekvienas. O jei vairuojant automobilį jaučiasi kažkas, dėl ko galima įtarti stabdžių gedimą (vairo drebėjimas ar pedalo mušimas stabdant, automobilio „tampymas“ ir pan.), nedelskite ir varykite automobilį į servisą. Kaip pavyzdį galiu pateikti stabdymą ant slidžios kelio dangos su netolygiai veikiančiais stabdžiais. Vienas ratas stabdys stipriai, kitoje pusėje ratas stabdys silpnai arba visai nestabdys ir jūs jau kviečiamas į šokius ant ledo.
3. Valytuvai
Geri valytuvai vienas iš elementariausių dalykų, kuris padeda saugiai važiuoti lyjant ar sningant. Juos pasikeisti gali kiekvienas be serviso įsikišimo. Jei valytuvai prasti, tai ypač pasijaučia tamsiuoju paros metu. Tad pasirūpinkite tinkamais valytuvais ir matykite pilną kelio vaizdą.
4. Inventorius bagažinėje
Žiemos metu automobilyje rekomenduoju nuolat turėti šluotelę, langų grandiklį, vilkimo trosą bei vilkimo kilpą, užvedimo laidus („krokodilus“). Be abejo, visi privalomi dalykai – vaistinėlė, gesintuvas, šviesą atspindinti liemenė, avarinis ženklas – taip pat neturi būti pamiršti. Asmeniškai aš dar esu linkęs turėti kelis bazinius įrankius galimam smulkiam remontui kelyje, taip pat plastikinių užveržimo dirželių (daugelis nustebtumėte, kokie jie gali būti naudingi). Litras aušinimo skysčio ir variklio alyvos taip pat būtų naudingi, bent jau išsiruošus į ilgą kelionę.
5. Langų plovimo skystis
Langų apiplovimo skystis privalo būti pakeistas į žieminį dar rudens laikotarpiu. Juk tai padaryti dar paprasčiau nei pasikeisti valytuvus! Rudens viduryje tiesiog pradėkite pilti žiemai skirtą skystį langams plauti. Pradžioje jis prasiskies su vasariniu, kol po keleto papildymų bakelyje bus vien tik žiemai skirtas skystis. Laiku nepakeitus skysčio ir atėjus šalčiams, galimai sugadinsite skysčio bakelį. Užšalus skysčiui, bakelis gali skilti. Atrodo, nieko tokio, langų apiplovimo skysčio bakelis juk neturėtų būti brangus. Bet kai kurie gamintojai jį taip giliai paslepia, kad jo pakeitimo darbai gali būti ne pigus reikalas.
6. Aušinimo skystis
Teorija sako, kad aušinimo skystis turėtų būti pakeičiamas nauju kas 3-4 metus. Be reikiamų įrankių bei žinių jūs, žinoma, jo nepasikeisite. O ir daryti to dažnam nereikia, jei tie 3-4 metai dar nepraėję, aušinimo skystis atrodo švarus ir neskiedėte jo vandeniu. Bet kiekvienam reikėtų patikrinti aušinimo skysčio lygį ir, esant reikalui, jį papildyti iki reikiamo ribos. Be abejo, sekti aušinimo skysčio lygį reikia visais metų laikais.
7. Akumuliatorius
Šaltą žiemos rytą blankiai žibančios lemputės automobilio skydelyje ir tylius dūsavimus skleidžiantis starteris yra visų mūsų siaubas. Todėl bent šiek tiek pasidomėkite apie savo automobilyje esantį akumuliatorių. Ar jis vizualiai tvarkingas? Ar ant kontaktų nėra korozijos? Ar laidai prie akumuliatoriaus tvirtai priveržti? Ar šaltesnį rudens rytą automobilis kuriasi lengvai ar jau sunkiau nei vasarą? Jei kažkas kelia įtarimą, reikėtų susirūpinti. Gali būti, kad akumuliatorių tiesiog reikia tinkamai įkrauti. Jeigu įkrovimas nekeičia situacijos, pasirūpinkite nauju energijos šaltiniu dar prieš didžiuosius šalčius.
8. Filtrai
Kuro filtras (dyzeliniams automobiliams) ir salono filtras – tai 2 pagrindiniai filtrai, kurie žiemos laikotarpiu atlieka didelį darbą ir dėl to turi būti geros būklės. Naujas kuro filtras padės varikliui lengviau užsivesti šaltą rytą ir sklandžiai jam veikti, o švarus salono filtras tieks šviežią orą į automobilio saloną ir padės išvengti stiklų rasojimo. Variklio alyvos bei oro filtrus reikėtų keisti pagal įprastus aptarnavimų intervalus. Aišku, jeigu sutaps, kad jų keitimas bus atliktas prieš šaltąjį metų sezoną, tai tik geriau.
9. Durų gumos, spynelės
Rekomenduoju automobilio durų, bagažinės dangčio gumas supurkšti su specialiu silikoniniu purškikliu, kuris neleis durelėms prišalti. Tikiu, kad daugelis jūsų esate susidūrę su tuo, kai ryte tenka lupte lupti prišalusias duris. Kartais pasiseka, kartais ne. Tai nemalonu ir patiems ir automobiliui – tiesiog trumpiname tų pačių gumų gyvavimo laiką. Tad tinkamas jų paruošimas rekomenduotinas. Taip pat tuo pačių skysčiu reikėtų pripurkšti ir išorines spyneles.
10. Žibintai
Šaltasis metų laikas tuo pačiu ir tamsusis metų laikas. Todėl apžiūrėkite ar visi automobilio žibintai šviečia. Taip pat važiuodami tamsoje įvertinkite ar apšviečiamas plotas ir atstumas jus tenkina. Galbūt reikia žibintus sureguliuoti. O gal priekiniai žibintai apsinešę? Tokiu atveju galėtų padėti žibintų poliravimas (nors visgi tai trumpalaikė žibintų atnaujinimo priemonė). Geras matomumas tamsoje – didelė saugios kelionės dalis.
Štai toks būtų mano asmeninis patarimų dešimtukas, kaip paruošti automobilį žiemai. Daugumą šių punktų galite atlikti patys su minimaliomis laiko ir finansų sąnaudomis. Be abejo, tai ne baigtinis sąrašas, ką galima patikrinti automobilyje. Tikiu, kad ir patys turite ką pridėti. Svarbiausia, kad į savo ir kitų eismo dalyvių saugumą žiūrėtume atsakingai.
Nėra komentarų