Vytenis Malevskis
Turbūt daugelis jūsų esate pastebėję, jog vilkiko su puspriekabe sąstatas Europoje atrodo visiškai kitaip, nei Amerikoje. Tikslumo labui reikėtų paminėti, jog turiu omenyje Šiaurės Ameriką, nors tikiu, kad ir Pietų Amerikoje situacija panaši. Taigi, ar susimąstėte, kodėl Europoje vilkiko dizainas – tai dėžė ant ratų, o Amerikoje prie dėžės dar ir didžiulė nosis „priklijuota“? Tam yra ne viena priežastis.
Europietiškas vilkikas
Europietiškas vilkikas suprojektuotas taip, kad jo variklis yra po kabina. Dėl to visas vilkiko priekis yra plokščias. Todėl tokio tipo vilkiko kabina ženkliai mažesnė nei amerikietiškojo. O norint pasiekti variklį, reikia atversti kabiną į priekį. Gal tai ir nieko sudėtingo, bet užima laiko, o svarbiausia – vairuotojas turi labai kruopščiai pritvirtinti visus kabinoje esančius daiktus arba juos išnešti lauk, kad daiktai, nulenkus kabiną, nekristų ant priekinio stiklo. Dar vienas didžiulis skirtumas – priekiniai ratai yra beveik po vairuotojo sėdyne, gal netgi truputį už jos. Tai lemia visai kitokį manevravimą su vilkiku.
Taigi, didžiausias Europietiško vilkiko privalumas yra manevringumas. Taip pat jam reikia mažiau vietos. Mažiau vietos visur – tiek logistikos centrų aikštelėse, tiek degalinėse, tiek nakvynės aikštelėse, tiek remonto dirbtuvėse, tiek ir keliuose, žinoma. Nors savo gabaritais atrodo kur kas kukliau, nei pusbrolis už Atlanto, europietis gali tempti tokį pat svorį.
Amerikietiškas vilkikas
Žvelgiant į amerikoną akivaizdu, kad jo variklis slepiasi „nosyje“. Tai leidžia stipriai padidinti erdvę kabinoje, kurioje amerikiečiai vairuotojai kartais tiesiog gyvena. Jie įsirengia mini apartamentus ir nuolat keliauja po šalį su savo sunkvežimiu. Taip pat čia akivaizdžiai skiriasi važiuoklė. Atstumas tarp priekinės ir galinių ašių šio tipo vilkikuose ženkliai didesnis nei europietiškuose. Galinėje dalyje yra dvi ašys, o Europoje įprasta matyti tik vieną ašį. Tai leidžia sunkiasvoriui būti stabilesniam važiuojant dideliu greičiu. Taip pat tai komfortiškiau, nes priekiniai ratai čia jau priekyje, skirtingai nei europietiškame variante, kur ratai po vairuotoju. Tad mažiau jaučiami kelio nelygumai. Tačiau manevravimas aikštelėse ar siauresniuose keliuose bei gatvėse su tokia transporto priemone pasidaro kur kas labiau komplikuotas. Nors turint omenyje, kad Amerikoje daug kas yra tiesiog „king size“, tai turbūt nėra didelė problema ir jų plačiuose keliuose tokia transporto priemonė dirba geriau, nei dirbtų europietiška.
Teisinis reguliavimas
Nepaisant visų praktiškų ir nepraktiškų dalykų abiejų tipų vilkikuose ir visų inžinerinių sprendimų, vieną iš didžiausių vaidmenų visgi vaidina teisinis reguliavimas, dėl ko yra taip, kaip yra.
Beveik visoje Europoje yra griežtai nustatytas maksimalus bendras sąstato ilgis. Jis yra 16,5m. Tad natūralu, kad norint vežti kuo didesnį krovinį, reikia mažinti vilkiko dydį. Taip pat Europoje vilkikai važiuoja maksimaliu 90km/h greičiu, todėl jiems nėra aktualus stabilumas lekiant greičiau, kaip tai daro vairuotojai Amerikoje.
Tuo tarpu Amerikoje ribojamas pačios puspriekabės ilgis, kuris maksimaliai gali siekti 16,2m (8nr. paveiksle). Vilkiko ilgis neribojamas. Ribojamas ilgis tarp jo priekinės ašies bei galinių ašių centro, kuris negali viršyti 7,2m (6nr. paveiksle). Dar Amerikoje vilkikai gali skrieti net apie 130km/h greičiu. Dėl to jiems reikia ilgos ratų bazės.
Visa šie niuansai sąlygoja tai, kad europietiški vilkikai nėra tinkami Amerikai, o amerikietiški Europai. Tad džiaukimės savo keliuose sutikdami „mažus“ sunkiasvorius.
Nėra komentarų