Ekonomiškumo paieškos – benzinas, dyzelinas ar elektra?

Vytenis Malevskis

Pastaraisiais mėnesiais madinga sakyti, kad gyvename neramiais laikais. Ir tikrai – laikmetis kupinas iššūkių. Vienas jų – degalų kainos. Po niekšingos rusų okupantų invazijos į Ukrainos žemę pradžios degalų kainos pakilo į neregėtas aukštumas. Tai atsiliepė visai ekonomikai. Bet visgi ši rubrika yra ne apie politiką, ne apie ekonomiką, ne apie psichinės rytų kaimynų būklės analizę. Ši rubrika yra apie transportą. Ir štai dar viena madinga šių dienų tema – kokį automobilį vairuoti: benzininį, dyzelinį ar varomą elektra?

Šiam klausimui spręsti pasitelksiu labai konkretų modelį – septintos kartos VW Golf. Tai automobilis, kurį žino kiekvienas. Be to, tai modelis, kuris turi visas mums aktualias opcijas – šios kartos Golfų yra ir benzininių ir dyzelinių ir pilnai elektrinių. Dar vienas dalykas, paskatinęs mane imti šios temos su šiuo konkrečiu pavyzdžiu yra tas, kad aš pats turiu 2017m pagamintą dyzelinį VW Golf su 1.6TDI varikliu ir turiu bičiulį, kuris turi 2019m pagamintą VW e-Golf su elektrine 100 kW jėgaine. Tad informacijos, kaip realiai eksploatuojami šie modeliai, turiu pakankamai. Deja, artimame draugų rate neturiu žmonių, kurie vairuotų tokį VW Golf automobilį su benzininiu varikliu. Bet vardan šios temos, padariau apklausą Facebook‘e, VW Golf savininkų grupėje, kad gaučiau duomenis apie benzino sąnaudas iš realių vartotojų.

Tam, kad galėtume skaičiuoti, kiek viena ar kita kuro rūšimi kainuoja nuvažiuoti tam tikrą atstumą, pirmiausia reikia nusistatyti degalų kainas. Taigi, peržvelgęs šios dienos (2022.10.31) degalų kainas Lietuvos degalinėse, teigiu, kad litras benzino vidutiniškai kainuoja 1,67 Eur, o litras dyzelino 1,87 Eur. Kiek sunkiau su elektros kainomis, nes yra ne vienas elektros tiekėjas su skirtingais elektros tiekimo planais bei tarifais. Atsižvelgdamas į tai, kad yra nemažai vartotojų, kurie dar turi žemas fiksuotas elektros kainas (pavyzdžiui mūsų šeima moka 15,4ct/kWh), o kita dalis vartotojų turi dvigubai didesnes kainas, tačiau su valstybės kompensacija moka 24ct/kWh, darau prielaidą, kad elektros energijos kainos vidurkis šiandien galėtų būti 20ct/kWh. Gal tai ir optimistiškas požiūris, bet tebūnie. Taigi, kainas turime, galime skaičiuoti.

Jau minėjau, kad dėl benzininio modelio sąnaudų teko naudotis “salės pagalba”. Bet gal taip ir geriau, nes galima susidaryti objektyvesnę nuomonę turint daugiau vairuotojų atsiliepimų. Be abejo, septintos kartos VW Golf turi ne vieną benzininį pasirinkimą, bet aktualiausia, manau, pats populiariausias pasirinkimas – 1,4 TSI arba 1.5 TSI benzininiai varikliai. Aiškumo dėlei, 1,5 TSI yra naujesnis variantas montuojamas vietoj 1,4 TSI atnaujintuose modeliuose. Šių benzininių variklių galia 110kW (150ag). Pagal žmonių pateiktus atsiliepimus, vidutinės degalų sąnaudos yra apie 7l/100km. Gamintojas, beje, deklaruoja, kad vidutinės sąnaudos 5,2l/100km. Akivaizdu, kad pamažino… Paverskime tai eurais ir gauname, kad su benzininiu Golfu nuvažiuoti 100km kainuoja 11,69 Eur.

Dyzelinas

Dyzelino sąnaudoms nustatyti remosiuosi savo patirtimi. Mano VW Golf turi 1.6 TDI variklį su 85kW (115ag) ir mechaninę pavarų dėžę. Tiesa, variklio galia yra pakelta, liaudiškai sakant, automobilis “čipuotas”, todėl dabartinė faktinė variklio galia yra apie 100kW. Bet kuro sąnaudos po šios procedūros nepakito. Dar būna 2 litrų dyzelinių variantų, bet jie šiek tiek retesni. Tad, manau, kad populiariausias 1.6 TDI pasirinkimas puikiai tiks šiai statistikai. Kokios gi dyzelino sąnaudos? Borto kompiuteris rodo 5,7l/100km. Daugiausia aš važiuoju mieste ir autostradoje. Autostradoje, kur greitis būna bent 130km/h, šis automobilis tikrai nėra pats ekonomiškiausias ir sąnaudos dažnai viršija 6 litrų ribą šimtui kilometrų. Todėl tikiu, kad daugiau kilometrų prasukant įprastame užmiesčio kelyje, kur greitis būna apie 100km/h, vidutinės dyzelinio automobilio sąnaudos galėtų būti apie 5,5l/100km. Tačiau turime konkretų automobilį su konkrečiomis sąnaudomis, todėl naudojamės informacija, kad sąnaudos 5,7l/100km. Tokiu atveju 100km atstumą nuvažiuoti kainuoja 10,66 Eur.

Elektra

Paskutinis galimas pasirinkimas – pilnai elektra varomas automobilis. Šis VW e-Golf turi 100kW galios variklį ir 36kWh talpos baterijas (realiai naudojama 32kWh). Elektromobilio sąnaudas nustatyti turbūt sudėtingiausia. Taip yra todėl, kad elektromobilis, nesvarbu ar tai būtų šis e-Golf ar bet kurio kito gamintojo modelis, yra jautriausias važiavimo sąlygoms. Elektros sąnaudas stipriai įtakoja greitis, reljefas, lauko temperatūra, prietaisų naudojimas ir kiti niuansai, dėl kurių mes dažniausiai nesukame galvos vairuodami automobilius turinčius vidaus degimo variklius (VDV). Būtent šio VW e-Golf vidutinės sąnaudos yra 13,8kWh.

Tačiau yra vienas “bet”. Automobilį savininkai eksploatuoja dar nepilnus metus, t.y. nuo kovo iki spalio. Todėl iki galo neiašku, kokios bus elektros sąnaudos žiemą, kai spustels šaltukas. Įvertinęs tai ir pasitaręs su automobilio šeimininku, darau prielaidą, kad pilnų kalendorinių metų vidutinės elektros sąnaudos turėtų būti apie 16kWh/100km. Skaičiuojant, kad viena kilovatvalandė elektros energijos kainuoja 20 centų, gauname sumą, reikalinga nuvažiuoti 100km, arba iš Vilniaus į Kauną. Ir ji yra… 3,20 Eur! Pripažinkime, kad šių dienų kontekste tai juokinga suma. Be to, žinau, kad būtent šio e-Golf savininkų elektros tarifas gerokai mažesnis nei 20 centų, todėl jie važiuoja dar pigiau. Be abejo, dar galėtume vertinti tai, kad Lietuvoje vis dar veikia nemokamos elektros įkrovimo stotelės, todėl teoriškai elektromobiliu galima važiuoti nemokamai. Bet tik teoriškai. Spauda paskutiniu metu mirga nuo antraščių, kaip viena po kitos nemokamos stotelės išjungiamos arba apribojamas jų galingumas ar krovimo laikas, skirtas vienam automobiliui. Manau, kad greitu metu nemokamų stotelių išvis neliks, tad jas įtraukti į skaičiavimus netikslinga.

Apibendrinimas

Apskaičiavę, kiek kainuoja nuvažiuoti 100km kiekviena kuro rūšimi vairuojant 7 kartos VW Golf, turime tokius rezultatus:

  1. Elektra. Kaina 3,20Eur/100km
  2. Dyzelinas. Kaina apie 10,66Eur/100km
  3. Benzinas. Kaina apie 11,69Eur/100km.

Pamatę skaičius, jau galvojate, kad reikia bėgti pirkti elektromobilį? Prieš pusę metų ir aš taip maniau ir netgi ieškojau vieno konkretaus modelio. Bet neskubėkite. Įvertinkime tai, kad elektromobilis bent 2 kartus brangesnis už VDV automobilį. 2017-2019m benzininis/dyzelinis VW Golf kainuoja apie 12-15 tūkst. eurų. Elektra varomas e-Golf (100kW facelift) kainuoja 22-25 tūkst. eurų. Taip pat su elektromobiliu nuvažiuosite ženkliai mažesnį atstumą. Konkrečiu atveju – kiek daugiau nei 200km. Tad norint nuvykti iš Vilniaus į pajūrį, jau teks stoti pakeliui ir ieškoti įkrovimo stotelės, kuri būtų neužimta.

Ir paskutinis, bet, mano manymu, svarbiausias punktas – visiškas elektros kainų neapibrėžtumas esamuoju laikotarpiu. Mano nuomone, jeigu neturite nuosavo namo su nuosava saulės elektrine, tuomet dabar tikrai ne laikas pirkti elektra varomą automobilį. Esu įsitikinęs, kad reikia palaukti aiškumo elektros rinkoje, o dar geriau – elektromobilių infrastruktūros, turiu omenyje mokamas elektros įkrovimo stoteles, plėtros. Tada bus aišku, kokia reali elektromobilio eksploatacijos kaina. Šiuo metu dar tik pati pradžia, kuri yra labai svyruojanti ir, manau, dažnai suteikianti nepagrįstų lūkesčių elektromobilių vairuotojams. Asmeniškai aš dabar rinkčiausi benzinu varomą automobilį. Bet tai tik mano nuomonė, kuri yra subjektyvi. Tad sėkmės renkantis jums priimtiniausią variantą!

Nėra komentarų

Palikite komentarą