Į ką atkreipti dėmesį perkant automobilį?

Vytenis Malevskis

Tikriausiai daugelis su manimi sutiks, jog parduoti automobilį sunku, bet nusipirkti dar sunkiau. Jeigu norisi įsigyti gerą ir patikimą automobilį, žinoma. Kalbu, be abejo, apie naudotų automobilių rinką. Jeigu ketinate pirkti naują automobilį, šis tekstas jums neaktualus. Bet Lietuvoje gi  naudotų automobilių rinka sudaro didžiąją dalį automobilių prekybos sektoriaus. Tad kaip gi nepasimauti ant perekūpų apgaulių ir kaip tikrinti automobilį, kuriuo susidomėjote?

Kad ir koks geras automobilių žinovas būtumėte, siūlau paprasčiausią ir patikimiausią būdą automobilio patikrai – pasinaudokite šias paslaugas teikiančių specialistų arba autoservisų paslaugomis. Jie turi ir įrangą ir žinias ir kritinį mąstymą, todėl šansai nusipirkti geros būklės automobilį su specialistų pagalba ženkliai išaugtų. Na, bet jeigu jau nusprendėte pasikliauti savimi ir įvertinti automobilio būklę pats, tai štai esminiai momentai, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį apžiūrinėjant savo svajonių automobilį.

Išorė      

Siūlyčiau visuomet pradėti automobilio apžiūrą nuo išorės. Beje, prieš važiuojant į apžiūrą, su pardavėju visuomet tarkitės, kad jums atvykus automobilis būtų švarus. Tik matydami švarų automobilį, galėsite adekvačiai vertinti kėbulo būklę. Būtų šaunu, jeigu turėtumėte dažų storio matuoklį. Šiais laikais šis prietaisas tikrai nėra kažkoks neprieinamas ir mistinis reikalas. Manau, paieškoję, tikrai rasite iš ko jį pasiskolinti. Taigi, su šiuo matuokliu pamatuokite visas metalines kėbulo dalis. Ypatingą dėmesį reikia atkreipti į slenksčius, statramsčius, stogą, galinius sparnus. Šie kėbulo elementai nekeičiami, todėl žinia, kad jie buvo nukentėję autoįvykio metu, nieko gero nežada. Taip pat žiūrėkite į automobilį įvairiais kampais ir iš įvairių atstumų (tik dienos šviesoje!). Tai padės suprasti ar kėbulo detalių atspalviai nesiskiria ir ar tarpai tarp kėbulo dalių vienodi. Jeigu visų kėbulo detalių dažų storis vienodas, o atspalviai nesiskiria – puiku. Jeigu visgi randate kažką, prie ko galima prikibti, klauskite pardavėjo, dėl kokių priežasčių buvo atliktas remontas. Galbūt detalė buvo tik lengvai pažeista, galbūt perdažyta dėl akmenukų nudaužymo, krušos, nedidelės korozijos ar panašių dalykų. Galbūt pardavėjas netgi turi nuotraukas, kaip atrodė pažeidimas. Tokiu atveju, perdažyta detalė nieko blogo. Tačiau jeigu matote, kad dažų matuoklio rodomi skirtumai ženklūs, o pardavėjas nesileidžia į kalbas apie buvusius pažeidimus – apžiūra baigta.

Taigi, jeigu išorinės kėbulo detalės atrodo tvarkingos, atsidarome variklio dangtį, dureles, bagažinės dangtį. Apžiūrėkite šių detalių tvirtinimo varžtus. Jų gamyklinis dažų sluoksnis turėtų būti originalus, nepažeistas. Jeigu matote, kad varžtai buvo sukioti, tai reiškia, kad greičiausiai detalė yra pakeista. Būtinai žiūrime visas kitas kėbulo konstrukcijos dalis – lanžeronai, priekinis, galinis skydai – čia yra esminiai momentai, kurie neturi būti pažeisti ar deformuoti.

Na, jeigu kėbulas jus tikrai tenkina, pereikite prie stiklų ir žibintų. Įsitikinkite, kad visi jie sveiki, taip pat, kad veikia visi žibintai ir šviesų signalai. Perdegusi xenon lemputė arba visas LED žibintas gali pareikalauti nemažos investicijos, todėl verta tai patikrinti. Dar išorėje turime padangas. Apžiūrėkite ar ant tos pačios ašies esančios padangos vienodos. Taip pat ar protektoriaus gylis atitinka KET reikalavimus (priminsiu, kad vasarą minimalus protektoriaus gylis lengviesiems automobiliams 1,6mm, o žiemą 3mm). Reikia žiūrėti ar padangos nesutrūkinėjusios, taip pat kokia jų pagaminimo data. Prastos būklės padangos nėra argumentas nepirkti automobilio, bet tikrai stiprus argumentas derantis dėl kainos. Jeigu įmanoma vizualiai matyti, įvertinkite stabdžių diskų ir stabdžių trinkelių būklę. Apžiūrėkite ar amortizatoriai neapibėgę alyva. Nepatingėkite atsiklaupti ar netgi atsigulti tam, kad pamatytumėte automobilio dugną. Galbūt matysis ar katalizatorius vietoje, tuo pačiu apžiūrėsite, kaip atrodo slenksčiai iš apačios bei kitos dugno vietos, kurias įmanoma matyti. Rekomenduoju pasišviesti ryškiu žibintuvėliu (telefonas nėra labai tinkamas įrankis šiam reikalui).

Vidus

Vidų taip pat reikia apžiūrėti labai nuodugniai. Pirmiausia, įsivertinkite ar bendra salono būklė jus tenkina ir ar gerai jausitės tokios būklės automobilyje. Visgi vairuodami automobilį sėdite jo viduje, todėl gera interjero būklė reiškia daug. Jeigu bendras vaizdas tenkina, pradėkite apžiūrinėti detales. Apžiūrėkite ar viskas savo vietose. Ar nėra kokių nors varžtų, kurie jums keltų įtarimą. Rekomenduoju apžiūrėti visus varžtelius, kurių akivaizdžiai nesimato, pavyzdžiui, atsidarius daiktadėžę apžiūrėti visus tvirtinimo taškus. Tai gali išduoti apie buvusią avariją. Taip pat ypatingą dėmesį atkreipkite į lubas – ar jų kraštai tvarkingi. Jeigu ne, didžiulė tikimybė, kad autoįvykio metu buvo šovusios oro pagalvės arba išsiskleidę apsauginės šoninės užuolaidos. Patikrinkite ar po kilimėliais esantis vientisas dugno kilimas sausas. Atsisėskite ir išmėginkite visus jungiklius – ar nėra sulūžusių ir ar jų įjungiamos funkcijos veikia. Nepatingėkite atsisėsti ant galinės sėdynės ir pažvelgti į automobilį keleivio akimis. Patikrinkite ar veikia saugos diržai.

Važiuojam

Jeigu priėjote iki noro pabandyti, kaip automobilis važiuoja, tai jau geras ženklas. Prieš užvedant variklį, patikrinkite skysčių lygius – variklio alyvos , aušinimo skysčio ( taip pat pažiūrėkite ar aušinimo skystis švarus, ar jame nėra alyvos dėmių), stabdžių skysčio. Taip pat apžiūrėkite viską, ką įmanoma pamatyti po variklio dangčiu – ar žarnelės bei jų sujungimai sveiki ir nesutrūkinėję. Ar nėra žarnelių vedančių į niekur, nesujungtais galais. Ar laidai ir jungtys nekelia įtarimų ir ar nėra neprijungtų kabančių laidų. Ar variklis nėra apibėgęs alyva. Ar nėra hermetiko ženklų. Pasižiūrėkite į akumuliatorių, ar jo jungtys nepažeistos oksidacijos.

Jeigu vizualiai viskas atrodo tvarkinga, pabandykite užvesti variklį. Geriausia, kad jis būtų šaltas. Varikliui pasileidus, skydelyje neturi degti jokių lempučių. Na, gali degti lemputė, kad esate neprisisegę saugos diržo, kad trūksta langų plovimo skysčio ar panašūs nereikšmingi įspėjimai. Bet jeigu skydelyje matote CHECK ENGINE, ABS ar dar blogesnius pranešimus, tai jau bėda, kurios pats neišspręsite ir be kompiuterinės diagnostikos pagalbos nesužinosite priežasties (todėl ir rekomenduoju naudotis specialistų pagalba). Jeigu variklis pasileidžia sklandžiai ir jokių blogų pranešimų skydelyje nėra, išlipkite ir atsidarę variklio dangtį, pasiklausykite, kaip dirba variklis. Ar nesigirdi metalinių klaksėjimų ir panašių garsų.

Bandykite važiuoti. Jeigu automobilis su mechanine pavarų dėže, įsitikinkite, kad visos pavaros jungiasi sklandžiai. Taip pat atkreipkite dėmesį į sankabą – ar jį veikia sklandžiai ar nebuksuoja. Jeigu automobilis su automatine pavarų dėže, stebėkite ar pavaros jungiamos švelniai, nejaučiant smūgiavimo. Siūlau automobilį išmėginti įvairiais režimais – pavažiuoti ir ramiai ir agresyviai. Nebijokite išvažiuoti į užmiestį ir minti greičio pedalą iki dugno. Jeigu automobilis tvarkingas, jam tikrai nieko nenutiks. Kita vertus, jeigu automobilis netvarkingas, gavęs didesnę apkrovą jis gali pereiti į avarinį režimą, gali dingti trauka ar pan. Tad išmėginkite potencialų pirkinį nesikuklindami.

Pakabai mėginti geriausiai būtų susirasti kelią su nelygia danga, kad girdėtumėte galimus bildėjimus. Aišku, nereikia lėkti į bekelę, nes ir pats, būdamas pardavėjo vietoje, turbūt nenorėtumėte, kad automobilis būtų laužomas. Bet per viena kita duobelę reikėtų pravažiuoti. Taip pat būtų naudinga pavažinėti ratais aikštelėje susukus vairą iki galo į vieną ir į kitą pusę. Jeigu taip važiuojant pasigirstų traškėjimas iš priekinio rato, vadinasi galas granatai. Ir dar vienas labai svarbus dalykas – bandykite užvestą automobilį tol, kol variklis pasieks darbinę temperatūrą (dažniausiai ji būna 90 laipsnių, nors priklausomai nuo gamintojo ir įdėto termostato gali šiek tiek skirtis). Varikliui užkaitus, paspaudinėkite aušinimo sistemos žarnas, jos turi būti minkštos. Stebėkite ar temperatūra laikosi stabiliai. Kai automobilis pasiekęs darbinę temperatūrą, galite stipriau pagazuoti laisva eiga, pažiūrėti ar automobilis nedūmina, ar nesijaučia kažkokių vibracijų didinant variklio sūkius.

Jeigu, jūsų nuomone, automobilis vertas dėmesio po viso šito ir dar daugiau, rekomenduočiau nepagailėti keliolikos eurų ir pasitikrinti automobilio istoriją pagal VIN numerį. Žinoma, tai galite padaryti ir prieš važiuodami į apžiūrą, nes ši procedūra gali sutaupyti jums nemažai laiko.

Suprantu, kad lietuviai – tai tokia tauta, kurie viską geba pasidaryti patys ir viską puikiai išmano. Tačiau, kad ir kokie nagingi žmonės būtume, grįžtu prie pradinio savo patarimo – tikrinkite perkamą automobilį su tos srities profesionalais. Tai gali būti autoservisas arba specialistai, kurie vyksta su jumis (arba už jus) į vietą ir apžiūri automobilį, padaro kompiuterinę diagnostiką, pamatuoja dažų storius ir savo specialisto akimis įvertina visus niuansus. Tikėtina, kad tokiu būdu sutaupysite nemažai laiko, pinigų ir nervų. Na, o jeigu jau nusprendėte pirkti automobilį pasikliaudami savo akimis ir žiniomis – didžiausios jums sėkmės!

Nėra komentarų

Palikite komentarą