Vytenis MALEVSKIS
Artėja balandžio pirmoji – diena, kai jau galime naudoti vasarines padangas. Tad puiki proga pakalbėti apie padangas.
Beveik kiekvienas žmogus naudoja vienokias ar kitokias padangas. Vieni su padangomis susiduria, naudodamiesi automobiliu, antri motociklu, dar kiti – dviračiais, paspirtukais ar autobusais. Ir visais šiais atvejais, kai mes keliaujame kažkuria iš šių transporto priemonių, mus su žeme sieja tik tie 2, 3 ar 4 taškai, priklausomai, kiek ratų turi transporto priemonė. Taigi, kaip atsirado šis pasaulį pakeitęs išradimas, be kurio mes dažnu atveju negalėtume judėti tolimesnių distancijų?
Padangų istorija prasidėjo dar 1843m, kai Charles‘as Goodyear‘as iš gumos sugebėjo pašalinti sierą ir padarė ją pakankamai elastinga. Gumos vulkanizacijos proceso metu buvo sukurtas mišinys, kurį to meto žmonės pradėjo naudoti įvairiose srityse. Tačiau, kol ši medžiaga atrado vietą transporto sektoriuje, praėjo ne vieneri metai. John‘as Dunlop‘as 1888m pirmasis įrodė, kad šis gumos mišinys tinkamas gaminti padangoms ir sukūrė pirmąją padangą. Beje, ji buvo skirta dviračiui.
1895m Andre Michelin‘as išbandė automobiliams skirtą slėginę padangą. Deja, bandymas nebuvo sėkmingas, tačiau tai buvo gera pradžia tolimesniems išradimams ir padangos tobulinimui. 1903m Paul‘as Litchfieldas iš kompanijos „Goodyear“ užpatentavo bekamerę padangą. Tačiau ši sritis aktyviai vystyti buvo pradėta tik 1954m., nors dar antrojo pasaulinio karo metu kompanija „Continental“ įsigijo patentą gaminti bekameres padangas.
Na, o dabar sunku įsivaizduoti, kad ant savo automobilių galėtume montuoti kitokias padangas. O ši technologija aktyviai vystoma tik kiek daugiau nei pusę amžiaus. Taigi, iš šių kelių pavardžių ir išradėjų turbūt jau supratote, kodėl tokios kompanijos, kaip „Goodyear“, „Dunlop“, „Michelin“, „Continental“ yra šių dienų padangų gamybos lyderiai. Todėl, kad šių kompanijų įkūrėjai išrado padangas, jas tobulino. Jie buvo pradininkai, jie buvo novatoriai, kuriems mes turime būti dėkingi.
Tai kokios gi tos padangos būna ir kokias vertėtų rinktis vienoje ar kitoje situacijoje? Visų pirma reikia žinoti, kad lengviesiems automobiliams skirtos padangos skirstomos į 3 grupes (pagal sezoniškumą) – vasarines, žiemines ir universalias.
Vasarinės padangos. Šios padangos atskleidžia geriausias savo charakteristines savybes nuo +7 laipsnių celsijaus. Tad pavasarį orientuokitės ne tik į datą, nuo kada leidžiama žiemines padangas keisti vasarinėmis, bet ir į faktinę lauko temperatūrą esamuoju momentu. Žinoma, atsiranda ir tokių vairuotojų, kurie dar tik įpusėjus kovui žiemines padangas paslepia giliai garaže ir užsideda vasarines padangas, kurios, kaip taisyklė, būna sumontuotos ant didelio skersmens, dailių ratlankių, kurie gatvėje traukia dėmesį. Primigtinai siūlau taip nesielgti. Gal kaip nors įmanoma pakentėti su kiek mažiau dėmesio dar keletą savaičių?
Vasarinės padangos būna simetrinės, asimetrinės, bei kryptinės. Simetrinis padangų tipas bene seniausias. Šių padangų sukibimas ant sauso asfalto vidutinis, ant šlapio asfalto tik patenkinamas. Pliusas tas, kad tokios padangos yra netriukšmingos. Asimetrinis padangų tipas naujausias. Jų nusidėvėjimas būna tolygus, sukibimas ant sausos dangos bei posukiuose geras. Skleidžiamas triukšmas – minimalus. Tačiau asimetrinių padangų minusas – gan prastas sukibimas ant šlapios kelio dangos. Ir galiausiai kryptinės padangos. Kryptinės padangos iš po savęs puikiai išstumia vandenį, todėl jos puikiai dirba ant šlapios kelio dangos. Šių padangų minusai – palyginus didelis skleidžiamas triukšmas, bei netolygus nusidėvėjimas (dažnu atveju dėl to kalta netvarkinga automobilio važiuoklė).
Žieminės padangos gali būti dygliuotos, nedygliuotos minkšto mišinio, bei nedygliuotos kieto mišinio. Dygliuotos padangos labai geras pasirinkimas žmonėms, kurie gyvena atšiauriomis žiemos sąlygomis, dažnai važinėja apledėjusiais ar apsnigtais keliais ar užmiesčio keliukais. Ant tokios dangos jų sukibimas tikrai geriausias iš visų galimų variantų. Tačiau tokios padangos turi ir minusų. Ant sausos ar šlapios kelio dangos jos triukšmingos, taip pat pasižymi ilgu stabdymo keliu. Važiuojant dideliu greičiu automobilis nepakankamai stabilus. Na ir dar vienas niuansas tas, kad dygliuotas padangas yra uždrausta naudoti kai kuriose valstybėse, tad jeigu dažnai automobiliu keliaujate į svečias šalis, tokios padangos Jums – prastas pasirinkimas. Nedygliuotos minkšto mišinio padangos pasižymi geru sukibimo ant sniego ar ledo, todėl tai geras pasirinkimas žmonėms, kurie tokia danga važinėja, bet vengia dygliuotų padangų. Taip pat šias padangas galima naudoti be apribojimų. Šių padangų silpnosios pusės: greitai dyla ant sausos ar šlapios dangos, bei sumažėjęs stabilumas važiuojant didesniu greičiu. Nedygliuotos kieto mišinio padangos labiausiai tinka miestuose bei gerai valomais keliais važinėjantiems žmonėms. Jos pasižymi geru sukibimu ant sausos bei šlapios dangų. Taip pat gerai dirba esant šlapdribai. Yra ilgaamžės, nes dyla lėčiausiai iš visų. Geras stabilumas važiuojant didesniu greičiu. Minusas – nusileidžia dygliuotoms ir nedygliuotoms minkšto mišinio padangoms sukibimu ant ledo arba sniego dangos.
Universalios padangos. Mūsų šalyje daug kas klaidingai mano, kad padanga, pažymėta simboliais M+S (mud and snow) yra universali padanga. Taip nėra. Universalios padangos turi žymėjimą ALL SEASON arba pažymėtos paveikslėliu, kuriame kartu pavaizduoti snaigė/lietus/saulė. O simbolis M+S yra praktiškai ant visų universalių, žieminių ir net kai kurių vasarinių padangų. Lietuvoje universalios padangos nėra tinkamos naudoti, nes pas mus temperatūrų skirtumai tarp šiltojo ir šaltojo sezonų yra per dideli. Universalios padangos skirtos tiems vairuotojams, kurie gyvena šalyse, kur sniegas iškrenta tik atsitiktiniais atvejais ir kur temperatūra žiemą gali svyruoti apie 0 laipsnių celsijaus. Bet kokiu atveju universali padanga niekada neatstos ir vasarinės ir žieminės padangos, tad jų rinktis nerekomenduoju. Ne be reikalo sakoma „kas tinka viskam – tas netinka niekam“.
Žymėjimai ant padangos šonų. Visi pastebėjot, kad ant padangų prirašyta įvairių žodžių, raidžių bei skaičių, tačiau manau, kad ne kiekvienas Jūsų žino, ką kiekvienas iš tų ženklinimų reiškia. Todėl apžvelkime pagrindinius ir svarbiausius. Paveikslėlyje matote Dunlop gamintojo vasarinę padangą. Taip pat pirkdami naują padangą, visada matysite standartinę etiketę, su raidėmis nuo A iki G pažymėtomis kai kuriomis charakteristikomis, bei skleidžiamo padangos garso lygį, išreikštą dB (decibelais). Šia etiketę taip pat aptarsime žemiau (etiketė nežinomo padangos gamintojo).
- 235/55 R17. Šie skaičiai reiškia, kad padangos plotis yra 235mm, o skaičius 55 reiškia, kad padangos aukštis yra 55% padangos pločio. Simbolis R17 rodo, kad padanga skirta montuoti ant ratlankio, kurio skersmuo 17 colių.
- Padangos pagaminimo data. Ši data sudaryta iš 4 skaitmenų. Pirmieji du rodo savaitė, o antrieji du – metus. Mūsų konkrečiu atveju paveikslėlyje matome 2610. Tai reiškia, kad padanga pagaminta 2010m 26 savaitę. Beje, padangos amžius labai svarbus faktorius, todėl, kad sendama guma praranda savo gerąsias savybes. Garsiausi padangų gamintojai suteikia padangoms 10 metų garantiją. Atsižvelgiant į tai, kad naujas padangas, priklausomai nuo nuvažiuojamo atstumo per metus, bei vairavimo stiliaus, sudėvėsite per 3-5 metus, nereikėtų pirkti naujų padangų, kurios sandėliuojamo 5 ir daugiau metų. Žinoma, kuo trumpesnis laikotarpis bus nuo pagaminimo datos iki įsigijimo datos, tuo geresnę ir „šviežesnę“ padangą gausite.
- Apkrovos ir greičio indeksas. Paveikslėlyje matome ženklinimą 103W. 103 yra apkrovos indeksas, kuris reiškia, kad vienai padangai galima maksimali apkrova yra 875kg (išrenkame iš atitinkamos padangų apkrovų lentelės). W yra greičio indeksas, kuri rodo, kad maksimalus leistinas greitis šiai padangai yra 270km/val. (taip pat išrinktas iš atitinkamos lentelės).
- Šalis gamintoja. MADE IN GERMANY. Na, čia jau kaip ir aišku, kad ši padanga pagaminta Vokietijoje.
- Etiketė, privalanti būti ant kiekvienos naujos padangos. Matome, kad šioje etiketėje degalų sąnaudų įvertinimas padangai yra B, efektyvumas ant šlapio kelio dangos – F, o skleidžiamas triukšmas – 70dB. Vadinasi, ši etiketė rodo, kad padangos pasipriešinimas dangai yra nedidelis, tad automobilis riedės lengviau ir bus ekonomiškesnis. Tačiau padangos savybės ant šlapios dangos yra prastokos. Triukšmingumas vidutinis.
Na ir paskutinis punktas apie padangas šiandien. Kas visgi geriau, turint ribotą biudžetą – žinomo gamintojo premium segmento naudota padanga ar mažiau garsaus arba visai negirdėto gamintojo vidutinio ar ekonominio segmento nauja padanga? Mano subjektyvia nuomone, vienareikšmiškai geriau rinktis naujas padangas. Tokie gamintojai, kaip Barum, Debica, Kormoran, Hankook, Kumho gali pasiūlyti tikrai gerų padangų už prieinamą kainą. Aišku dabar yra ir tikrai neblogų kinietiškų padangų gamintojų, kurių visiškai nereikia nuvertinti. Tokiu atveju gausite naujas padangas, su garantija, nepasenusias, guma turės visas savybes, kurias ir turi turėti ir galėsite jaustis saugiai. Naudotos padangos, kad kokio garsaus gamintojo bebūtų, gali būti su defektais, kurių iškart nepastebėsite. Jos gali būti buvę netinkamai eksploatuotos, sandėliuotos ar turėti mechaninių pažeidimų, dėl ko bus praradusios reikamas savybes. Na, o jeigu biudžetas Jūsų nevaržo, tuomet tereikia išsiaiškinti tikslius savo poreikius ir rinktis geriausias rinkoje siūlomas padangas. Atminkite, brangiausios nebūtinai bus geriausios! Už vardą kartais permokate. Tad tikrai gerai išsiaiškinkite, ko tiksliai jums reikia, o tada pirkite. Pasirinkimas tikrai platus ir tokie grandai, kaip Bridgestone, Michelin, Dunlop, Continental, Goodyear, Nokian ir kt. Jums gali pasiūlyti daug daug. Tad apibendrinant priminsiu – mus su keliu sieja tik 4 taškai, nuo kurių priklauso visų mūsų ir mūsų artimūjų saugumas bei gyvybės, todėl būkite protingi ir pirkite naujas, poreikius atitinkančias padangas.
Kadangi nesu padangų ekspertas, visos įžvalgos šiame straipsnyje yra subjektyvios nuomonės bei surinktos informacijos junginys, kuris, labai tikiuosi, padės jums priimti gerus sprendimus bei saugoti save bei aplinkinius.
Nėra komentarų