Ką reikia žinoti apie variklio alyvą?

Vytenis MALEVSKIS

Pradėkime nuo to, kam išvis reikalinga alyva. Pagrindinė alyvos užduotis yra sumažinti trintį tarp judančių detalių taip užtikrinant sklandų jų veikimą bei ilgaamžiškumą. Jeigu nebūtų alyvos, fizikos dėsniai (tempimas, gniuždymas, trintis ir kt.) veiktų N kartų didesnėmis apimtimis negu su alyva, dėl ko toli tikrai nenuvažiuotumėte – metalinės detalės dėl trinties viena į kitą patirtų tokį stresą ir perkaitimą, kad tiesiog deformuotųsi ir variklis būtų sugadintas.

Alyvą galima skirstyti į tris pagrindines grupes – mineralinę, pusiau sintetinę ir sintetinę. Lengvųjų automobilių segmente mineralinė alyva jau senokai nebenaudojama. Senesniems automobiliams kartais dar naudojama pusiau sintetinė alyva. Tačiau vienvaldė lyderė yra sintetinė alyva.

Alyvos ženklinimas

Jeigu perkate alyvą pats, galite pasimesti tarp pasirinkimo gausos. Daugybė gamintojų ir dar daugiau ženklinimo ant alyvos talpyklų. Tai ką gi reiškia tie skaičiai ir raidės? Bene labiausiai į akis krentantis ženklinimas ant alyvos pakuotės bus klampumo rodikliai. Pavyzdžiui 5w30. Manau, jau supratote, apie kokį užrašą kalbu. Taigi pirmasis skaičius nurodo judančių detalių pasipriešinimą šalto paleidimo metu. Kuo skaičius mažesnis, tuo pasipriešinimas mažesnis. Antrasis skaičius rodo alyvos klampumą 100o C temperatūroje. Kuo šis skaičiuos mažesnis, tuo alyvos klampumas mažesnis, didesnis jos tekėjimo greitis, plonesnė plėvelė ant detalių. Šie skaičiai jokiu būdu nieko nepasako apie alyvos kokybę. Tai tik tam tikros charakteristikos, kurios turi būti pritaikytos pagal automobilio gamintojo rekomendacijas eksploatacijai.

API – (American Petroleum Institute)- Amerikos naftos institutas, esantis JAV. ACEA – (Association des Contructeurs Europeens d‘Automobiles) – Europos automobilių konstruktorių asociacija. Prie šių ženklinimų dar būna numeracija, pavyzdžiui „ACEA A3/B3“. Iš esmės, matydami vienos ar kitos įstaigos trumpinį, žinote, kad produktas yra patvirtintas vienos ar kitos atsakingos tarptautinės organizacijos.

Ir dar vienas svarbus (turbūt svarbiausias) ženklinimas – alyvos specifikacijos ženklinimas. Tai yra konkreti specifikacija, kurią nurodo automobilių gamintojai. Dažniausiai ši specifikacija būna nurodyta variklio skyriuje ant arba šalia variklio, kad būtų aišku, kokia alyva turėtų būti pilama į variklį. Šis specifikacijos kodas turi būtinai sutapti su tuo, kurį matote ant alyvos pakuotės. Pavyzdžiui Audi ar VW markės automobilių alyvos specifikacijos kodą dažnu atveju sudaro 5 skaitmenys, kuris gali būti „504 00/507 00“ ir pan.

Ar dažnai reikia keisti variklio alyvą?

Vieno atsakymo į klausimą, kaip dažnai reikia keisti variklio alyvą, nėra. Tai priklauso nuo automobilio eksploatacijos sąlygų, automobilio amžiaus, ridos, vairavimo įpročių ir t.t. Žinoma, jeigu jūsų automobilis naujas ir dar turi galiojančią gamintojo garantiją, tuomet vadovaukitės oficialaus serviso nurodymais ir laikykitės aptarnavimų intervalų. Tokiu atveju galvos sukti nereikia.

Tačiau, jeigu turite ne garantinį automobilį, tuomet teks patiems priimti sprendimą, kaip dažnai varysite automobilį aptarnavimams į servisą. Be abejo, jeigu turite patikimą servisą, kuriame reguliariai prižiūrite automobilį ir meistrai jau pažįsta jūsų transporto priemonę, siūlyčiau tiesiog pasikonsultuoti su serviso meistru, papasakoti, kaip, kur ir kiek važinėjate ir jums tikrai patars dėl alyvos keitimo.

Ir visgi, jeigu sprendžiate pats, o gal netgi pats keičiate alyvą, kokie turėtų būti skaičiai? Mano nuomone, alyvą reikėtų keisti kas 10 – 12 tūkst. kilometrų, jeigu:

-dažniausiai važinėjate mieste;

-važinėjate trumpais atstumais;

-mėgstate sportišką vairavimo stilių.

Alyvą galima keisti kas 15 tūkst. kilometrų, jeigu:

-dažniau važinėjate užmiestyje negu mieste;

-važiuojate ilgais atstumais;

-vengiate agresyvaus vairavimo stiliaus.

Važiuoti daugiau negu 15 000 km nekeičiant alyvos nerekomenduoju išvis. Be abejo, kaskart keičiant alyvą, privaloma keisti ir alyvos filtrą. Suprantu, kad daugumai jūsų tai savaime suprantama ir toks patarimas kelia juoką. Visgi žinau atvejų, kai žmonės atvarę automobilį į servisą alyvos keitimui reikalauja nekeisti filtro, nes „taip bus pigiau“.

Pastebiu, kad nesu kvalifikuotas automechanikas ir tai tik mano subjektyvi nuomonė. Taip pat, visuomet svarbu išsirinkti tinkamą alyvą, kuri atitiktų visas jūsų automobilio gamintojo nurodytas specifikacijas.

Freepik.com nuotr.

Nėra komentarų

Palikite komentarą